maandag 18 februari 2008

Lokatie:Queenstown, Nieuw Zeeland

Goede dag mensen!

Ik vertoef nog steeds op het zuid eiland en ben nog met de camper aan het toeren! We zijn steeds zuidelijker gegaan om zo door het hele land de mooie dingen te bekijken. Nu zijn we in de uitgaanshoofdstad van New Zeeland in Queenstown. Hier mijn verhaal en belevenissen.

Donderdag hebben we nadat ik het vorige verhaal heb getypt al het achterstallig onderhoud gedaan. Dit hielt in dat we de was gedaan hebben, dit was niet eenvoudig omdat het regende. Verder hebben we veel eten ingeslagen en de wandeltocht voor vrijdag geregeld. 's Avonds hebben we gekookt en zijn we effe naar de kroeg gegaan, niet te lang want we moeten de volgende dag fit zijn voor de gletsjer. Donderdag heeft het op een uurtje na de hele dag geregend, wat uiteraard zwaar klote was.

Vrijdag was de dag van de wandeling van de gletsjer! Toen we opstonden was het eindelijk droog, een hele opluchting want gletsjer beklimmen in de regen is niet heel leuk uiteraard. Het is de nacht van donderdag op vrijdag vreselijk slecht weer geweest, en dat kon ik weten want ik sliep in het tentje! We moesten om 9:15 verzamelen bij de organisatie die de tocht regelde(Franz Josef glacier guides), hier kwamen we uiteraard op het laatste moment aan maar dat was geen probleem. In het centrum kregen we al onze spullen van regenkleding tot wandelschoenen tot klimijzers. Vervolgens gingen we met een bus richting de berg. Na een busreis van 10 minuten kwamen we aan bij een rivier. Vervolgens was het nog een dik uur over rotsen klimmen om bij de gletsjer te komen. Hier moesten we onze klimijzers aan binden en begon de tocht. Het eerste uur van de tocht ging over modderig ijs. Naarmate we hoger kwamen werd het ijs mooier en kreeg het een blauwe kleur. Boven aan kwamen we in een aantal die echt adembenemend mooi waren. De foto's die we genomen hebben laten zien wat ik bedoel! Op gegeven moment moesten we ook door een ijsspleet, maar omdat we aan het einde van de groep liepen waren de inhammen waar je op moest lopen bijna weg. Dan sta je op een richeltje van 5 cm boven een afgrond van 10 meter, dit was niet geheel veilig te noemen. Na nog wat grotten en klimmen en klauteren zijn we weer terug gegaan. De totale tocht duurde zo een 7 uur en was bijna helemaal droog! Slecht 10 minuten van de toch heeft het geregend. Toen we (uitgeput) terug waren op de camping hebben we in het restaurant gegeten en zijn vervolgens nog effe de "stad" in geweest.

Zaterdag vertrokken we weer verder richting het zuiden. Na een paar mooie watervallen gezien te hebben zijn we beland op een gratis camping in de buurt van Haast. Deze camping is qua uitzicht de mooiste die we gezien hebben. De camping staat boven op een berg met uitzicht op een hele vallei met aan de onderkant een kolkende rivier. Deze dag hebben we ook nog even een kijkje genomen bij The Blue pools, een mooi bergmeer dat vol met vissen zit en blauw van kleur is. Dennis heet nog een poging gedaan tot vissen maar niets gevangen. Die avond hebben we met zen 3e een avond ouwehoerend doorgebracht.

Zondag werd ik om half 10 door dennis wakker gemaakt die me vertelde dat hij een forel had gevangen in de Blue Pools. Toen ik de camper uit kwam stond hij heel trots met een forel van rond de 60 cm in zijn handen! Nou uiteraard werd deze vis opgegeten, dus het eerste wat op het programma stond was dat beest te villeren! Dennis heeft dit gedaan in de rivier. Het resulataat waren 6 mooie vilets van een forel, eten. Hierna ben ik met Bas een stuk gaan wandelen in het bos. Ik heb een uur met Bas over een zeer gammel pad gelopen en ben daarna in mijn eentje ook weer klouteren terug gegaan (5 uur lopen vond ik wel erg ver gaan). Terug bij de camping kwam ik dennis weer tegen en zijn we naar de supermarkt gegaan, althans dat was de bedoeling maar we kwamen erachter dat deze 90 km weg was! Het werd dus een pak macaronie bij het tanktstation. Op de terugweg zijn we nog de rivier in gegaan. Dit was nodig omdat er geen douche op de camping was. Het probleem was een beetje dat de rivier 5 graden was en dus niet aangenaam. Hierna lekker in de zon gelegen en daarbij ook goed verbrand, maar dat hoor bij vakantie! Hierna begon het eten koken. Voorgerecht forel met honing mostersaus. Dit was prima gelukt en smaakte best. Hierna moest ik de macaronie effe in elkaar zetten, hierbij liet ik een potje kaassaus in de camper vallen, een grote bende dus! Daarbij ging ook nog het gas uit omdat de tank leeg was! Gelukkig konden we bij de buren (nedelanders) een tank lenen. Na het eten zijn we effe gaan honkballen met een stok en een tennisbal.

Maandag zijn we doorgereden naar Queenstown een plek waar je lekker op het stand kan hangen en uit kan gaan, na zoveel wildernis een prima optie! We bebben daar een camping uitgekozen dicht bij het meer en het uitgaansgedeelte. Die avond zijn we ook goed uitgeweest in de stad (nou ja dorp).

Dinsdag begon vrij laat met een beetje zwaar hoofd. Na een goed ombijt met vette eirenen en spek zijn we de stad gaan verkennen en hebben lekker gezont en gegeten. En op een moment besloot ik een computer op te zoeken en dat heeft dit verhaal op gelevert.

Groeten aan iedereen daar!

Erik

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Erik!
Jeetje klinkt helemaal TOP!En aan de foto's te zien is het nog TOFFER! Jeetje het ziet er wel heel mooi uit allemaal!!
En Tof dat wij boven je bed hangen!Jij bent nooit chagie dus!!haha!
Nog heel veel Plezier!
Kus Ilse
Hockey chick;)

Anoniem zei

Leuke verhalen man. Veel plezier in Queenstown en je gaat hoop ik toch wel een sprongetje in het diepe maakt met een touwtje van een meter of 234 aan je enkels. Groeten van je allerbeste neef.

Anoniem zei

Dat klinkt weer als een aantal supermooie dagen daar zeg!! Zou haast willen dat ik daar was zeg! haha... k heb helaas nog een half jaartje school te gaan, en in die tijd een studie af te ronden haha (detail toch ;))
gelukkig kan ik wel genieten van jullie mooie verhalen! :)

Kus Pauline

Nienke zei

hee erik!
volgens mij gaa t je allemaal goed af daar:).. even net iets anders als italie! hele gave foto's, geniet ervan!!
dikke kus Nienke