woensdag 13 februari 2008

Mijn reis verder door NZ heen!

Lokatie: Franz Josef, NZ

Hey mensen!
Ik vertoef nog steeds in Nieuw Zeeland. Het weer is hier heerlijk (meestal dan) en de natuur is echt prachtig! We zijn nu onderweg met de camper en het gaat allemaal zoals het zou moeten. Bij deze mijn verhaal verder vanaf de vorige keer dat ik wat geschreven had. Het is een vrij lang verhaal geworden, omdat ik hier niet heel vaak een computer kan vinden (die groeien niet aan bomen).

Woensdag na dat ik het stukje geschreven had zijn we naar de binnenstad (rond de haven) gegaan. Hier hebben Dennis en ik nog een paar biertjes gedronken in een bar. Dat was gezellig en daar ook nog wat Amerikanen ontmoet.

Donderdag zijn we rond 10 uur opgestaan om richting de camperophaal te gaan. Na een berg formulieren ingevuld te hebben en een berg geld achter gelaten te hebben konden we op weg met ons nieuwe rijdende huis! In het beging was het erg moeilijk om met de camper te rijden, stuur en schakelen aan de andere kant was effe wennen. Tevens wat het druk rond Auckland city en het verkeer reed links wat het ook niet echt overzichtelijker maakte. Nadat we een tent hebben gekocht zijn we op weg gegaan richting onze eerste slaapplaats. De weg begon goed met een snelweg die lijkt op wat we in Nederland ook hebben. Maar al gauw veranderde de weg in een echte High road. Dit is een nogal gammele en smalle weg. Deze weg gaat dwarst door elk dorp heen en er zitten veel bochten in waar je niet harder kan dan 25! Na 3 uur rijden kwamen we aan op onze eerste camping in de buurt van de Waitomo caves. Een beetje verlaten plek maar mooie omgeving en prachtige sterren. Ik was als eerste de gelukkige om in de tent te mogen slapen, Dennis en Bas sliepen in de camper (dit wisselen we elke dag).

Vrijdag zijn we (na wat uitslapen) verder gereden naar een gratis camping in de buurt van Patea. Dit is een camping naast een totaal verlaten strand. We hebben een stuk over het strand heen gelopen en zijn nog effe de zee in geweest. Die avond hebben we nog effe bij de camper gezeten en daarna zijn we nog een stuk in de buurt rond gaan lopen. Daar heb ik mijn eerste Bossum gezien! Een beest dat ergens wat lijkt op een eekhoorn, maar dan groter als een kat! Nadat ie ons gezien had was ie gevlucht in een lantarenpaal. Hierna nog effe op het strand gechillt en een beetje lopen genieten van de prachtige sterren die je hier kan zien. Tevens ook nog een paar hele mooie vallende sterren gezien!

Zaterdag zijn we vroeg vertrokken om verder af te reizen naar het zuiden (zondag moeten we in het zuiden van het Noord-eiland zijn voor de overtocht). Eerst een stuk snelweg en daarna zijn we via een berg weg verder gegaan naar de plek Upper Hutt. Deze bergweg was geweldig! Levens gevaarlijke weg waar ik (ja ik reed!) niet harder heb kunnen rijden als 25 km/h. Deze weg was net 3 meter breed en had om de 30 meter een kompleet blinde haarspeld bocht (en dan is 25 km lang!). Na deze weg overleefd te hebben zijn we terecht gekomen op een camping in de buurt van het gehucht Upper Hutt. Hier op de camping aangekomen zijn we naast de camping in een snelstromend riviertje gaan lopen. Dit lopen liep al snel uit op zwemmen met mijn portemonnee en me shirt boven me hoofd. Vervolgens zijn we van een 5 meter hoog betonblok de rivier in gesprongen. Toen we weer bij de camper aangekomen waren was ik aan de beurt… Dennis heeft me met een tondeuse kaalgeschoren! (kaal valt ook wel mee hoor ik heb het korter gehad in Nederland) Ideaal kapsel voor tijdens het back packen, hoef ik amper te kammen en is ook snel weer droog na het douchen. Hierna hebben we gegeten (ik heb gekookt!) en zijn nog effe wat rond gaan kloten op de camping.

Zondag was de dag van de overtocht. Eerst zijn we naar de boot gereden in Wellington. Na 2 uur wachten konden we eindelijk de boot op en begon de overtocht. Het eerste anderhalf uur was niet zo spannend en ging over volle zee. De laaste anderhalf uur vaarde de boot tussen de fjorden van het noord eiland. Nadat we aangekomen waren in het plaatsje (lees saai gehucht), zijn we langs de kustweg gereden richting het zuiden. Nadat we gegeten hadden in een restaurant aan de kust (erg mooi) zijn we doorgereden naar een camping (in de buurt van Clarence). Deze camping was ronduit saai, maar prima geschikt om de nacht door te brengen. Er was bij deze camping zelfs nog een privé strand, maar dat is in Nieuw Zeeland.

Maandag zijn we richting Kaikoura gegaan. Onderweg (op de kustweg) kwamen we hele groepen zeerobben tegen. We zijn natuurlijk direct gestopt om effe te kijken en wat plaatjes te schieten. Die beesten leven daar gewoon vrij en dat was echt bijzonder om te zien. We konden zo dichtbij komen als we maar wouden. Wel kwamen we erachter dat als je te dichtbij kwam die beesten gingen grommen en dat schrikt wel af aangezien het er erg veel waren en de meeste groter waren als 1 meter! Hierna zijn we doorgereden naar Kaikoura. Hier aangekomen zijn we op een te toeristische boot meegegaan om walvissen te zien. De boot waar we op zaten was een supersnelle catamaran. Na 10 minuten varen werd de boot stil gelegd en konden we dolfijnen bewonderen! Het waren er best veel, ik schat iets van 100 stuks. De dolfijnen sprongen hoog uit het water en zwommen nog een stuk mee met de boot. Vervolgens vaarde we naar een plek waar een walvis naar boven zou komen. Na ongeveer 10 minuten wachten kwam er eindelijk een Sperm Wale naar de oppervlakte. Erg mooi om te zien zo een beest van een meter of 10. Toen deze walvis weer onderdook gingen we met de boot naar een 2e plek waar we ook weer een walvis zagen, deze was echter nog wat groter. Nadat ook deze walvis weer naar de diepte dook vaarde de boot weer terug naar de haven. Na deze trip zijn we naar een camping gegaan in Kaikoura. Toen we hier net 5 minuten waren begon het te regenen en dat is niet meer gestopt die avond. Die avond hebben we onder een afdak nog wat gedronken met twee andere Nederlanders die ook op doorreis waren. Erg gelachen die avond, Bas besloot na een paar biertjes ook zijn kop kaal te laten scheren. Dit leverde ook geweldige foto's op (en een iets minder geweldig resultaat). Deze nacht hebben we voor het eerst met zen 3e in de camper geslapen.

Dinsdag regende het nog steeds en toen hebben we besloten af te reizen naar het westen. Na een uur of 4 rijden werd het weer inderdaad een stuk beter. Tevens veranderde de omgeving van een kale omgeving naar een mooie bosrijke omgeving. Onderweg hebben we nog een wandelroute gelopen van een half uurtje naar een waterval van 30 meter! Na deze rit hebben we onze camper geplaatst op een gratis camping net na Reefton. Deze camping licht midden in een bos aan een riviertje. Erg mooie omgeving waar we ook een beetje hebben rondgewandeld. Bij de camper liep een vogel die niet kon vliegen en een stuk groter was als een kip, erg leuk gezicht dat beest en zo tam als maar kan. Die vogel heeft al uit Bas zijn hand gegeten en loopt tijdens het eten bij ons te bedelen. In de avond hebben we toen het donker werd een vuur gemaakt, altijd lachen.

Woendag zijn we verder gereden naar de kust en toen naar het zuiden om bij Frans Josef gletsjer te vertoeven. Onderweg zijn we nog gestopt bij het plaatsje Ross om daar een oude goudmijn te bezoeken. We hebben een tocht van een uur gelopen langs de oude tunnens, erg mooi om te zien en een geweldig voorbeeld van vergaande glorie! Hierna zijn we op een camping gaan staan waar het vol zit met jonge mensen, erg lachen dus. Nadat we de tent opgezet hadden begon het hard te regenen en dat is tot op heden niet gestopt. Die avond zijn we na het eten van wat pizza de bar ingegaan die best gezellig was.

Donderdag (vandaag). Na wakker gesmst worden door me vriendinnetje (dat mag op valentijnsdag!) kwamen we erachter dat het nog steeds klote weer was, zo gaan we effe het dorp in om te kijken voor een wandeltocht op de gletsjer

Dit was um weer! Leuke reacties van jullie! Hockey chicks Drunen jullie foto hangt boven me bed hoor!

Tot de volgende keer dat ik een computer kan vinden!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Haha zo mogen we het horen! Dan weten we zeker dat je nog wel een beetje aan ons denkt ;) Leuk verhaal weer! Jullie maken heel wat mee! Nu maar hopen dat het weer een beetje beter wordt!
Have fun!
xx suus

Anoniem zei

Ik ben het helemaal met Suus eens, gelukkig dat je ons niet vergeet! Wij denken ook aan jou hoor ;)
Het klinkt allemaal super wat je doet! Heel veel plezier nog! xx Anouk

Anoniem zei

Hoi Erik,
leuke berichten en schitterende
fotos. We zijn jaloers op je.
Geniet ervan en veel plezier.
Groetjes aan Dennis en Bas

Anoniem zei

Hoi Erik
Net foto`s zitten kijken en je verslagen zitten lezen samen met je zieke vriendinnetje. Lijkt me erg leuk daar ben wel een beetje jaloers op je. Groetjes uit Drunen en tot schrijfs.

Anoniem zei

Hee Erik! Klink allemaal wel super, alleen wel raar dat jij aan de andere kant van de wereld bent. Maar wel lief van Karin op valentijn hahah!
En super om te horen van de foto. Heel veel plezier daar nog maar zal wel lukken.
Kus hockey chick Drunen M

Anoniem zei

Toen ik in je stukje Spem whale zag, ging ik die meteen googlen (was wel benieuwd wat voor ding dat nou was), maar dat beest blijkt niet te bestaan. Google gaf als optie SpeRm whale aan. Dubieuze naam, maar volgens mij is dat hem. Indrukwekkend beest hoor!

Ik ben echt jaloers op je, lijkt me zo heerlijk om zoveel vrijheid te hebben. Kop kaalscheren, iedere dag 's morgens bepalen waar je heen wilt en geen zorgen over geld, school, werk of 'waar je vanavond slaapt'. Prachtig toch.

Nouja geniet er maar van!

Liefs van Bet (trouwens, het is KOUD hier, maar wel zonnig)
(En je moeder en mijn moeder gaan volgende maand met zijn tweetjes naar de Canarische Eilanden, ook al zoiets om jaloers op te zijn. Haha)

Anoniem zei

Heey erik!! (en bas en dennis natuurlijk ;))
Zo te zien word er vooral veel gelachen daar :) dat is natuurlijk altijd een goed teken!
Daarnaast word er veel gereist en veel bekeken voor zover k gelezen heb :) erg leuk weer al die verhalen!! t brengt het vakantiegevoel vast een beetje naar boven he :)
Have fun nog! en ik blijf een trouwe leesfan hoor!!
Liefs Pauline